lørdag den 25. juni 2011

Uge 22: IKEA, tornado, rådyr og Walk For a Cure

Uge 22 startede med en fridag: Memorial Day. Jeg havde ikke fået lagt de amerikanske helligdage ind i min kalender, så det var faktisk først få dage før at det gik op for mig, at dette var en fridag :-)

Herovre er butikkerne jo nærmest aldrig lukket, så jeg valgte at bruge fridagen på at køre til IKEA, som er 1 times kørsel fra hvor vi bor.

På min vej dertil kom jeg igennem en by, hvor en masse mennesker var ved at samle sig. Nysgerrig som jeg er måtte jeg selvfølgelig undersøge hvorfor, så jeg parkerede bilen og stillede mig op sammen med de andre. Det viste sig at være en Memorial Day Parade med det lokale brandvæsen, spejdere, musik, skole elever osv. Folk var gode til at klappe undervejs og de største bifald kom når der kom nogen der "tjener USA" (US Army osv). Meget amerikansk men også rørende, når man står i det.

Der blev selvfølgelig også kastet slik, masser af slik. Glæder mig til at opleve det med familien næste år - er sikker på børnene vil nyde alt det slik, de kan samle ind!

.
.
.
Jeg købte nogle gode ting i IKEA, men dagen bedste køb var helt sikkert... Rugbrødsblandinger. Yeps, det har de nemlig også i IKEA i USA :-)

.
.
.
Området jeg/vi bor i er virkelig smukt. Se bare på billedet her - smukt, ikke? Det er et sted jeg kommer forbi hvis jeg tager "bjerg-vejen" til arbejde. Det er forøvrigt også heromkring at jeg gerne møder en kvinde som løber baglæns... (not kidding!!!)
.
.
.
Onsdag ved 16.30 tiden sad jeg i møde på arbejde. Udenfor blev det meget mørkt og vi lagde mærke til at det blæste op. Det viste sig at der var en tornado i Springfield, som er blot 10 miles (16 km) fra LEGO. Vildt! Der var faktisk tornado watch outs resten af aftenen, så min planlagte gå-tur med Tracy blev istedet en tur på en restaurant. Egentlig syntes jeg at det var lidt spændende det hele, men når man ser videoen her så forstår man de naturkræfter som er på spil, og at man virkelig skal have respekt for det:

.
.
.
Fredag aften havde jeg en uventet og ubehagelig oplevelse på vej hjem fra arbejde. Pludselig kom et rådyr løbende ud foran mig og jeg kunne ikke gøre andet end at holde rigtig godt fast i rattet og sige "sh*t, sh*t, sh*t"! Samtidig med at jeg tænkte: "hvem pokker ringer man til i USA, hvis man sårer/dræber et dyr"?!!

Det hele gik meget stærkt med påkørsel, rådyret op på min kølerhjelm og dens hoved/savl på min rude. Men selvom sammenstødet var voldsomt, så rejste det sig faktisk og haltede væk (så meget haltende, at jeg ikke tror den vil klare sig). Det var også hårdt ved bilen:

.
.
.
Lidt hår fra det stakkels dyr :-(
.
.
.
Lørdag formiddag havde Diana (vores ejendomsmægler) inviteret mig med til Hartford til "Walk For a Cure". Kort fortalt går det ud på at man går en distance og betaler for at gøre det - og disse penge går så til kræftforskning osv. Hele eventen var meget amerikansk og umiddelbart næsten "for meget". Men når man så går der og ser en kvinde med en seddel på ryggen hvor der står "jeg går til minde om min datter XX", så bliver det hele pludselig meget nærværende og ok.

.
.
.
En sjov historie: Da jeg om morgenen kom hjem til Diana og hendes mand, fortalte jeg selvfølgelig om gårsdagens påkørsel af et rådyr. Vi kørte så hen for at samle yderligere 2 kvinder op. Da de kom ind i bilen sagde Diana: "..og dette er Marianne, hun er jæger". De blev helt stille, hvorpå den ene sagde "...uhm, det er godt nok... anderledes" :-)

2 kommentarer:

  1. Jeg kan fornemme der bliver en del ture til Ikea. Dejligt at de har fået sådan en i området og så med rugbrød! :) Godt der ikke skete noget med dig, da du kørte rådyret over.... din jæger haha!

    SvarSlet
  2. Tak for dine beretninger.
    Jeg kan godt stikke den der med baglæns-løberen.
    Da jeg kørte gennem Nørresundby forleden passerede jeg en ung fyr, der sad med numsen på sin BMX-like cykel - modsat kørselsretningen.... Han sad så med sin mobil i hænder (tror sgu også at han sms´ede).
    Cyklen styrede han med røven ved at vrikke lidt med hofterne. Af og til kiggede han sig over skulderen for at orientere sig (hovedgaden i Nr. Sundby er ikke bare lige.... - ind og ud mellem buslommer og vejtræer)
    Jeg var lige ved at overveje at stige ud og filme ham. Det var sgu for sygt et syn.

    SvarSlet